لامپ یو وی تصفیه آبی که قابلیت تغییر رنگ آب را دارد

اشعه ماوراء بنفش (UV) شکلی از تابش الکترومغناطیسی با طول موج 10 تا 400 نانومتر است، کوتاه‌تر از نور مرئی، اما طولانی‌تر از اشعه ایکس. لامپ های کم فشار UV را می توان با استفاده از یک لوله لامپ فلورسنت با افزودن جیوه ساخت.

این لامپ ها نور فرابنفش را با دو پیک اصلی در باند UVC در طول موج های 253.7 نانومتر و 185 نانومتر به دلیل جیوه درون لامپ و همچنین مقداری نور مرئی ساطع می کنند. از 85% تا 90% UV تولید شده توسط لامپ یو وی تصفیه آب در 253.7 نانومتر و حدود 5 تا 10% در 185 نانومتر است. برای استفاده در تصفیه آب از محفظه کوارتز مصنوعی برای به حداقل رساندن جذب نور در 185 نانومتر که از لامپ به داخل آب عبور می کند استفاده می شود.

اشعه ماوراء بنفش چه چیزی را از آب حذف می کند؟
UV از رشد میکروبیولوژیکی جلوگیری می کند و همچنین ترکیبات آلی را با اکسید کردن آنها به گونه های اسیدی و در نهایت به دی اکسید کربن حذف می کند. این گونه های یونی توسط رزین تبادل یونی پایین دست حذف می شوند. همچنین می توان از اشعه ماوراء بنفش برای حذف گونه های کلر و کلرامین از آب استفاده کرد.

لامپ

نور فرابنفش چگونه کار می کند؟ نور فرابنفش چگونه کار می کند
محفظه UV معمولاً شامل یک لامپ UV است که در یک لوله کوارتز در مرکز یک لوله فولادی ضد زنگ نصب شده است. آب از طریق منطقه بین لوله های کوارتز و فولادی جریان دارد.

اشعه ماوراء بنفش به دو روش مختلف بر ناخالصی های موجود در آب تأثیر می گذارد. اشعه ماوراء بنفش در طول موج 253.7 نانومتر دارای یک اثر ضد باکتری قوی است زیرا در دوزهای پایین به DNA و RNA پلیمراز آسیب می رساند و از تکثیر جلوگیری می کند. دوزهای بالاتر بیوسید هستند.

نور در 185 نانومتر یک عمل اکسید کننده قوی دارد که مولکول های آلی بزرگ را به اجزای یونیزه شده کوچکتر و در نهایت دی اکسید کربن تجزیه می کند. سپس این اجزا توسط بسترهای رزین تبادل یونی با خلوص بالا حذف می شوند.