عطر اصل را چگونه بشناسیم؟

شرکت های تولید کننده انواع عطر و ادکلن به چند دسته تقسیم می شوند؟ تفاوت عمده محصولات تولیدی این شرکت ها در چیست؟ و در آخر اصول مهم تشخیص عطرهای اصل از تقلبی چیست؟
شرکتهای تولید کننده انواع عطر و ادکلن و  قوطی فلزی اسپری به سه دسته تقسیم می شوند و تفاوت عمده محصولات تولیدی توسط این شرکت ها در نوع بسته بندی محصولات و گاه در مواد اولسییه مورد استفاده در تولید رایحه عطر و ادکلن می باشداین شرکت ها عبارتند از:

  1. دسته اول: شرکت های معتبر جهانی که کیفیت نوع بسته بندی، شیشه، چاپ، درب، والف، عطر و فیکساتور مورد استفاده در آنها بالاست. این برندها عبارتند از: شنل، تام فورد، دیور، هرمس، جورجیو آرمانی، بولگاری، پرفیوم دی مارلی، آمواژ، شیخ، دیویدوف، تیری، موگلار، باربری و … .
  2. دسته دوم: شرکتهای درجه دوم که رایحه و برند شرکت های دسته اول را تولید می کنند با این تفاوت که بسته بندی، شیشه، نام، درب و والف مورد استفاده آنها به منظور کاهش قیمت تولید هزینه های کمتری دارد این شرکت ها عبارتند از: ریو کالکشن، اجمل، امپر، اسمارت، الیزه، پرستیژ، رصاصی، بیک و … این شرکت ها درصد اسانس را کاهش می دهند و یا از اسانس های صنعتی بهداشتی همراه با فیکساتور عمومی با شیشه های بلوری و والف آلومینیومی و درب هاییی از جنس پلاستیک یا فلزی سبک هزینه تولید را کاهش می دهند. اما مواد اولیه مورد استفاده آنها بهداشتی بوده و دارای مجوزهای رسمس می باشد.
  3. دسته سوم: شرکت های تقلبی که نوع شیشه، بسته بندی، چاپ، درب، والف، عطر، فیکساتور مصرفی در برند اصل را با مواد اولیه بی کیفیت برای کاهش هزینه تولید استفاده می کنندو به همین دلیل دارای مجوزهای رسمی مربوطه نمی باشند.

هشت اصل مهم تشخیص عطر تقلبی

برای تشخیص انواع ادکلن و عطرهای تقلبی از نوع اصل آنها اصول هشتگانه ای وجود دارد که با توجه به آنها می توانید در انتخاب خود موفق باشد. ای هشت اصل عبارتند از:
حداکثر قیمت تمام شده برای تولید عطر تقلبی در کنار دیگر هزینه های آن به 25 هزار تومان می رسد که این نشان دهنده تفاوت بارز ادکلن اصل از تقلبی است.

  • جعبه ادکلن و عطر و جعبه کادو رشت را به دقت بررسی کنید از لحاظ رنگ، چاپ، و مشخصات ظاهری نمونه های اصلاز کیفیت بسیار بالایی برخوردارند.
  • دقت کنید که املای نام ادکلن و برند آن دقیق و بدون پس و پیش روی جعبه چاپ شده باشد زیرا تولید کننده های تقلبی با پس و پیش کردن حروف اسم ادعای اصل بودن محصول خود را دارند. یک برند معروف هرگز غلط املایی ندارد.
  • براکد محصول را روی جعبه و شیشه بررسی کنید برند های معتبر به جز محصولات سلطنی که دست ساز هستند همگی بار کد دارند و بارکدهای آنها باهم تفاوت دارد.
  • شیشه عطر و ادکلن های اصل و اورجینال از کریستال که سنگین است و شفافیت خاصی دارد ساخته می شود و بر روی برخی از آنها روکش های فلزی و سنگ های زینتی و آویزها خاص استفاده می شود. که در نمونه های تقلبی روکش ها پلاستیکی و سنگ ها نیز از جنس پلاستیک فشرده استو آویزهای نامرغوبی نیز دارد.
  • در برخی ادکلن های اصل دربها بسیار سنگین و با مدل های خاصی طراحی شده است اما در نمونه های تقلبی درب ها سبک و از جنس پلاستیک و نیز با قالب ریزی ضعیف درست شده است.
  • در مدل ها اصل از سه نوع پمپ والف اغلب استفاده می شودکه عبارتند از:

پمپ ها فلزی: که از بدنه فلزی محکمی درست شده اند و در هنگام پرچ شدن به دهانه بطری فشار زیادی را به آن وارد می کنند و بنابرای برای شیشه عطر با کیفیت بالا استفاده می شوند.
پمپ فلزی که سه مخزن ریز خروجی برای عطر دارد و مورد استفاده شرکت های دسته اول و دوم است و از پمپ ها آلومینیومی که در نمونه های تقلبی استفاده می شود گرانتر است.
پمپ های تمام پلاستیکی که با دقت بالا در طراحی و قیمت زیاد تولید می شوندو شرکت های دسته اول از قبیل تام فورد، دیو، ایف سن لورن، کلوین کلین، لاگوست، دولچه&گابانا و برخی دیگر از این نوع پمپ استفاده می کنند.
شرکت های تقلبی از پمپ آلومینیومی استفاده می کنند که هم ارزان است و هم بی کیفیت.

  • از دست فروشان و دوره گردان عطر و ادکلن نخرید. شیشه های اصل و تقلبی بعد از بازیافت دوباره بصورت دستی پر می شوندو اکثرا بدون بسته بندی و جعبه به فروش می رسند و در صورت دقت رعایت نکردن رنگ اصلی ادکلن، وجود گرد هوا به دلیل فیلتر نداشتن و رایحه متفاوت از رایحه اصلی، شیشه های کهنه به راحتی قابل تشخیص هستند.
  • از فروشگاههای معتبر به صورت مجازی یا فیزیکی خرید کنید که در حوزه عطر و ادکلن مشغولند و به دلیل اعتبار بالایی که دارند در برابر اجناس خود به مشتریان خود پاسخگو هستند.

نکته مهم : ماندگاری رایحه عطر یا ادکلن ربطی به اصل یا تقلبی بودن آن ندارد و با توجه به پایه های عطر و ادکلن در شرایط آب و هوایی مختلف میزان ماندگاری متفاوت است و نوع پوست نیز بر ماندگاری آن تاثیر دارد عطرها بر روی پوست های چرب ماندگاری بیشتری دارند.