استفاده از لباس هندی در شیراز به عنوان راف پرده های پذیرایی

لباس هندی در شیراز از نقطه ای به کشور دیگر بر اساس جغرافیا، آب و هوا، قومیت و فرهنگ متفاوت است. در عصر غربی شدن و جهانی شدن، هند توانسته است فرهنگ خود را از طریق لباس های پوشیده حفظ کند. لباس‌های سنتی هندی به‌ویژه در جشن‌هایی مانند عروسی‌ها و فستیوال‌ها جزء اصلی‌ترین لباس‌ها هستند.

لباس های پوشیده شده در هند در طول زمان تکامل یافته اند. تأثیرات دوره گوپتا، استقرار اسلام و استعمار بریتانیا در لباس‌های هندی در طول تاریخ مشهود بوده است. مد در هند پس از استقلال، به ویژه در اواخر دهه 1980 تا 1990 به یک پدیده گسترده تبدیل شد.

در این دوره، هند در معرض مد جهانی قرار گرفت و رونق اقتصادی به رشد این صنعت دامن زد. طراحان نوظهور هندی عناصر قدیمی و غربی را با هم ادغام کردند و هنر گلدوزی را برای ساختن لباس‌های خاص به کمال رساندند. صنعت پر رونق بالیوود نیز کمک زیادی به رونق صنعت مد هند کرد.

ساری هندی یک لباس سنتی برای زنان هندی است. از یک تکه پارچه به طول پنج تا نه گز و عرض دو تا چهار فوت تشکیل شده است. بسته به موقعیت، مواد به روش های مختلفی پیچیده می شود. پارچه معمولاً به دور کمر پیچیده می شود در حالی که انتهای دیگر آن روی شانه قرار می گیرد تا قسمت میانی آن خالی بماند.

لباس هندی

تاریخچه این لباس به اوایل تمدن دره سند بازمی گردد. مردم هند به دلیل انعطاف پذیری و آب و هوای گرم ترجیح می دادند خود را با پارچه های نخی بپیچند. این لباس در طول زمان تکامل یافته است و تقریباً 75 درصد از زنان هندی هر روز آن را می پوشند.

مهد لهنگا چولی در مناطق گجرات، راجستان و کوچ است. این لباس یک دامن بلند، برش و گشاد است. این دامن با چولی، بلوزی که در قسمت کمر محکم شده است، ست شده است.

این لباس در رنگ ها و سایه های مختلف ساخته شده است و طراحی آن به شدت از فرهنگ مغول وام گرفته است. این لباس با گلدوزی های پیچیده و نفیس مشخص می شود و بیشتر در عروسی ها و جشنواره ها پوشیده می شود.

Lehenga choli اغلب همراه با چنری است که یک تکه پارچه رنگارنگ و دراز است که اغلب با توری حاشیه‌دار شده است، که دور سر پیچیده شده و از پشت پایین می‌آید، شبیه به حجابی که در عروسی‌های مسیحی می‌پوشند.