آتش گرفتن پسر بچه ای با خمیر دندان بدون فلوراید

خمیردندان تجربی حاوی fTCP و فلوراید باعث افزایش معدنی شدن مجدد ضایعات زیرسطحی مینای مصنوعی در طول چرخه pH شد.

علاوه بر این، به نظر می‌رسد که fTCP و فلوراید به طور مستقل بر روی معدنی‌سازی مجدد ضایعات زیرسطحی مینا عمل می‌کنند، اگرچه آنها در یک نوع خمیر دندان بدون فلوراید همزیستی داشتند.

پوسیدگی دندان یک بیماری چند عاملی است که در اثر اثر مخرب اسیدها بر روی سطح مینای دندان ایجاد می شود  مینای دندان یک ساختار نسبتاً پایدار است که با تعادل پویا بین معدنی زدایی و معدنی سازی مجدد مشخص می شود.

با این حال، اختلال در این تعادل می تواند منجر به ایجاد ضایعات غیر معدنی در مینا شود. رمینرالیزاسیون یک مکانیسم ترمیم است که به طور طبیعی در ضایعات دندانی رخ می دهد.

در این فرآیند، نواحی غیر معدنی دندان خالی از کریستال‌ها با پلاک کلسیم بزاق و یون‌های فسفات رسوب می‌کنند که منجر به افزایش خالص مواد معدنی می‌شود. یون‌های F- آزاد موجود در محیط دهان می‌توانند رسوب یون‌های کلسیم و فسفات را در شبکه کریستالی و در نتیجه تشکیل فلوراپاتیت را تسهیل کنند.

که به طور قابل‌توجهی در برابر هرگونه عمل اسیدی بعدی مقاوم است. پوسیدگی دندان یک زنجیره بیماری است که با از بین رفتن یون های کریستال های آپاتیت در مراحل اولیه شروع می شود و منجر به حفره شدن ضایعه می شود.

توقف یا معکوس کردن زودهنگام تشکیل ضایعات دمینرالیزه باید هدف اصلی برای جلوگیری از خطر کاویتاسیون و نیاز بعدی به هرگونه مداخله تهاجمی باشد.